onsdag 18 juli 2012

MAF Test

Om man gillar det man gör så är det oftast inga problem att motivera sig. Dock kan nog alla känna att motivationen tryter ibland. Då kan det vara bra att mäta sina träningsresultat så att man faktiskt får en kvittens på att det man gör fungerar.

Jag har jämfört hyfsat likvärdiga pass och på det viset försökt att bilda mig en uppfattning av hur mycket konditionen har förbättrats. Planerar nu istället att genomföra ett test varje månad för att verkligen få en utvecklingskurva.

MAF
MAF står för "Maximal Aerobic Function" och bygger på en formel som Dr Phil Maffetone skapade under 80-talet. Phil Maffetone har jobbat med många kända profiler inom konditionsidrott, bl.a Mark Allen och Lance Armstrong så han har troligtvis väldigt bra koll på hur man utvecklar konditionen.




180 formeln
Börja med att dra av din ålder från 180. (180-din ålder)

Modifiera resultatet beroende på din fysiska status

  • Om du helt saknar träningsbakgrund och eller har hälsoproblem drar du av 10
  • Om du har tränat upp till 2år men blir ofta sjuk, alternativt är frisk men saknar träningsbakgrund drar du av 5.
  • Om du har tränat upp till 2år utan problem och sjukdomar gör du inget med värdet.
  • Om du har tränat i mer än 2år utan problem och ser stadiga förbättringar lägger du till 5.
  • Om du tävlar på elitnivå lägger du till 10



Utför testet varje månad
Testet skall utföras uppvärmd på en så flack bana som möjligt. Förslagsvis en löparbana. Personligen tänkte jag använda Kristinebergs IP.







Tanken är nu att springa så nära resultatet från formeln ovan under 40min och dokumentera distansen. Om konditionen förbättras så bör distansen (och därmed tempot per kilometer) förbättras.

Mitt MAF-värde
180-35+5=150

Jag skall alltså springa i 40minuter med 150pulsslag i minuten, vilket ger ca 78% av min maxpuls.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar