fredag 27 juli 2012

Marathon på LCHF

Att träna på en kolhydrat fattig kost har jag ju redan konstaterat som möjligt. Enligt förstå sig påarna så har vi två stycken "motorer" i kroppen. En kolhydratmotor som används när vi behöver snabb energi och en fettmotor som används när vi behöver långvarig energi.

Efter att ha läst LCHF & Träning så provade jag därför både inför Stockholms Jubileumsmaraton och senast nu Sommartåget att träna upp fettmotorn så mycket som möjligt genom att äta så strikt LCHF kost  och sedan göra en enstaka kolhydratuppladdning genom ett mål kvällen före.



Teorin bakom detta skulle då vara att glukoslagret fylldes upp, medans nattens fasta och kolhydratfri frukost innan loppet åter trimmar igång fettförbränningen nu när kroppen börjar bli bättre på att använda fett som bränsle.

Under själva loppen tillförde jag inga kolhydrater alls före 28km på Maran och 18km på Sommartåget. Jag vet inte hur mycket som var mentalt och hur mycket som faktiskt var ett resultat av att kroppen svarar på kostupplägget men jag har aldrig känt mig så pigg på långpass som jag gjorde under dessa båda lopp/pass. Jag upplevde aldrig att jag hade dåligt med energi och den berömda "väggen" som skall infinna sig runt 30km på maran hade någon glömt att placera ut.

Jag Lena och "Stål-Mirre" tätt följda av årets beachkille...  på Sommartåget 2012


Jag tror att det verkligen kan vara ett upplägg som passar min träning och jag ser fram emot att fortsätta att träna upp min fettmotor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar