lördag 27 augusti 2011

Bellmanstafetten

Då var det dags, en av tävlingarna som finns med som en formkoll. Tokladdad!!!

Bellmanstafetten
Bellmanstafetten är en stafett som består av 5x5km och man kan ha antingen ett herrlag, damlag eller ett mixlag.

Vi ställde upp i mixklassen med en stark trupp där jag fick sällskap av Johnny, Lena , Rut och Kalle. Vi skulle egentligen ha Tobbe med i laget men han åkte på hastig sjukdom och fick lämna walk over. Ersättare blev Kalle Lobelius som gjorde Ironman redan i år så vi fick in ordentlig förstärkning.



Norra Djurgården
Det tog ett tag för oss icke Stockholmare att förstå att Norra Djurgården inte ligger på Djurgården men när vi väl klurat ut vart vi skulle så anlände vi till Stockholms Universitet för att sedan ta en lugn promenad ut till Stora Skuggan där tävlingsområdet var uppställt.

Solen strålade och det började bli riktigt varmt, allting var bara så rätt för att det skulle bli en riktig kanondag.

Tre
Vi mötte upp alla våra arbetskamrater och eftersom det var Tre som hade anmält oss till tävlingen så hade de även fixat så att vi hade ett eget tält och teamtröjor. Totalt var vi ca 40personer från 3 som hade delat in sig i lag och letat sig till Stora Skuggan den här morgonen.


Snabba löpare har budskapet på ryggen



Startskott
Jag tog första rundan och gjorde mig redo för att rycka direkt från start. Efter starten smalnade banan av snabbt och jag ville verkligen hinna till första kurvan innan det blev trångt och vi riskerade att behöva stanna upp. Första kilometern gick riktigt fort och jag snittade ca 3,30 vilket snabbt kändes av på andningen, jag började långsamt sänka farten för att hitta ett bra tempo som jag kände mig bekväm med inför hela loppet. Därefter var det bara att mala på. STORT TACK till alla underbara arbetskamrater som var utspridda runt banan och gav ett fantastiskt stöd. Efter 21,47 var jag äntligen i mål och kunde räcka stafettpinnen vidare.

Startskottet går


Växling 1
Jag hade lite svårt att hitta Lena men jag fick tillslut lämna ifrån mig pinnen och sjunka ihop på gräset. Lena öste vidare och när vi kollade hennes mellantid vid 3km så låg vi med riktigt bra och hon avslutade starkt. Och som vanligt såg hon nästan otäckt oberörd ut när hon kom in och växlade över till Rut.


Ansträngning berör henne inte så mycket, däremot kan det komma en grimas när det är sportdryck och inte vatten i muggen
Ilska tar dig långt
Rut överraskade genom att öppna grymt starkt (hon hade varnat för att hon var otränad) och plockade placeringar på löpande band under första halvan. Därefter började det kännas för henne, men Kalle gjorde sitt bästa för att stötta henne och tillslut så sparkade hon sig i mål under idel svordomar och horn som nästan växt fram i pannan. Men trots ilskan och en rejäl utmaxning så såg hon sjukt nöjd ut när hon fick växla över till Johnny

Kalle ger Rut några peppande ord!!




Bästa spelaren
Killen som inte springer och som dagen innan tävlingen åkte ner till sportaffären för att inhandla löputrustning gjorde sitt bästa för att vi inte skulle ha för höga förväntningar på honom. Men jag tror att han fick de flesta 3:or (inklusive sig själv) att lyfta på ögonbrynen när han kom in för växling på fina 20min och 2sek. Det visar att fotbollsspelare bygger bra kondis. FIN INSATS Johnny!!

Det gick undan när Johnny vann mark


Ironman
Nu var det upp till vår egen Ironman att förvalta tiden på ett bra sätt. Och det är klart att han gjorde det. Kalle plockade ett gäng positioner och spurtade till oss ett resultat på 1tim och 55min. Det ger ett snitt på 4,40/km under hela loppet. Det kallar jag Dream Team!

Det går bra nu

Målgång!!

Eftersnack
Att efter loppet få möjligheten att samlas med allihop och bli bjudna på mat i solskenet i väntan på resultaten var en höjdare.




Det här var en riktigt trevlig tillställning, nästa år ska vi kapa tiden ännu mer.

1 kommentar: