söndag 28 augusti 2011

Dagen efter

Ett lopp på 5km bör kunna klassas som ett träningspass. Möjligen ett lite hårdare sådant men ändå ett träningspass. Med facit i hand så kan jag definitivt säga att det är mer än så.

Ett lopp är ett lopp och om man går all in så blir även en kortare sträcka riktigt tuff. Idag har jag rejäl träningsvärk i kroppen och dagens planerade långlopp blev endast fem lugna kilometer för att hjälpa kroppen att återhämta sig.

En lösning på spåret
Hälen kändes inte alls bra idag och det gjorde riktigt ont när jag sprang dagens första km. Jag funderade tillbaka och konstaterade att jag fick ont det första långloppet jag gjorde i de nya Kayano skorna. Jag tror inte att det är något fel med dessa, men jag har gjort en sak annorlunda om jag jämför med mina andra Asics som jag brukar använda på långpass.

Snörningen
Jag diskuterade skor och löpning med en av säljarna i en Team Sportia butik när jag köpte ett par skor för c:a 6-8månader sedan. Han så då åt mig att jag MÅSTE snöra ett par löparskor enda till sista hålet. Jag har därefter gjort detta i mina lite lättare Adidas samt med mina nya Kayano (min äldre Asics har jag varit för lat för att ändra). Det ironiska såhär i efterhand är att de gamla Asics skorna har aldrig påverkat baksidan av foten hur långt jag än har sprungit i dem.

Jag stannade därför upp och ändrade snörningen på vänsterskon där det har gjort mest ont. Vilken skillnad! En sådan liten sak som ett hål men en så stor skillnad. Nu blev det inte helt bra för hälen är lite inflammerad men jag tror att det här kommer att bli bra nu så fort inflammationen har lagt sig. 

Ett litet hål, så stor skillnad


Blir det inte helt bra ska jag även testa med en kil som avlastar hälsenans fäste.

Jag tror att lösningen är nära.


PS. Hittade en bild på mig på Bellmanstafettens sida.

Ute till höger ca 1km in i loppet



2 kommentarer: