lördag 20 augusti 2011

Långpass på gymmet - ny upplevelse

Konditionsträning hör hemma utomhus. Där kan jag uppleva nya saker, få en varierad upplevelse och det ger kroppen en bättre träning att utföra riktiga sporter istället för att använda en maskin som simulerar en sport.

Dock så hade jag idag bestämt mig för att ge gymmets konditionsmaskiner en chans. Framförallt för att kunna köra ett långpass utan att belasta foten men också för att jag var nyfiken på hur upplevelsen skulle vara.

Uppvärmning
Tidigare har jag endast använt konditionsmaskinerna till uppvärmning så att helt plötsligt köra 2timmars långpass på dessa... Hur ska man lägga upp det?

Min plan
40min roddmaskin
40min crosstrainer
40min cykel

Totalt 2timmar och pulsen skulle ligga mellan 65%-75% av maxpuls.

Rodd
Börjar bra, batteriet i pulsmätaren är slut. Hur skall jag nu försäkra mig om att jag hamnar rätt i puls? Ok, jag lägger mig på "flåsgränsen" så borde jag ligga hyfsat rätt, möjligen lite för högt men det får anses OK.

När jag värmer upp i roddmaskinen så brukar jag ha ett tempo på c:a 1,50-2,00min/500m och det brukar inte vara direkt ansträngande. Så ett 2min tempo bör vara lagom för att hamna i rätt pulszon.

Trodde jag... Roddmaskin visade sig vara ett ypperligt träningsverktyg och jag kom snabbt upp i flåstempo. Min ambition att ligga på 2min tempo grusades fort när jag märkte att 2,15-2,25 var det tempot jag hamnade på om jag inte vill trycka upp pulsen rejält. Till på köpet vaknade muskler jag inte visste att jag hade. Det kändes rejält i sätesmuskulaturen och i musklerna som löper på framsidan av smalbenet, så mycket att det till och med bromsade mig lite. Där kan jag garanterat vänta mig träningsvärk imorgon.

1mil på 46min ger ett tempo på 2,20min/500m - Det skall förbättras


Crosstrainer
Detta ger nästan en löpupplevelse men utan de stötar som löpningen skapar. Nu är ju dessa stötar inte något negativt för de flesta då de hjälper till att bygga upp skelett, leder mm. Men om någon har en skada eller av annan anledning far illa av dessa stötar så kan detta vara ett bra komplement. Lite tråkigt att bara stå och mala på samma fläck men det gick ann. Den här maskinen var dessutom utrustad med pulsmätare så det var väldigt smidigt att hålla koll på vilken pulsnivå jag låg på.

Cykel
Avslutningsvis hoppade jag på en av motionscyklarna och trampade på. Även denna var utrustad med pulsmätare och programmet jag valde anpassade motståndet så att jag hela tiden låg i rätt pulszon.




Hur är det med tristessen och bristen på upplevelser då?
Den här biten löste sig riktigt smidigt. Efter ett tips från min gode vän Micke så hamnade det en ljudbok i lurarna och det var en riktigt skön upplevelse att bara drömma sig bort i handlingen medan kroppen jobbade på med träningen. Jag kan inte se mig själv ersätta stora delar av konditionsträningen med gymmets maskiner men då och då så funkar det kanon.




Sammanfattning
Det gick inte riktig att hålla sig till min ursprungliga plan då jag efter 40min i roddmaskinen upptäckte att alla andra maskiner var upptagna. Därför passade jag på att ro 10000m vilket resulterade i 46min på roddmaskinen innan jag bytte till crosstrainer. Här harvade jag sedan vidare i ytterligare 50min och avslutade med 25min på cykeln.

Roddmaskinen gav riktigt bra träning och kommer att bli en återkommande del av min träning, cykel och crosstrainer fungerar som goda substitut ifall det blir alltför dåligt väder i vinter.

Jag är dock väldigt nöjd med dagens pass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar