tisdag 2 augusti 2011

Bygga ben inför Lidingö

Jag kör inte mycket benträning men jag fick ett bra tips av en läsare förra veckan. Benen får väldigt mycket träning eftersom jag springer så pass mycket men jag kommer att göra punktinsatser där jag framförallt pressar på och jobbar med att få utveckling på de muskler som tar slut först när jag utmanar benen med viss löpträning.

Mål med dagens träning
Jag satsade idag på att få till ett bra benpass med extra fokus på baksida lår, och vaderna. Jag känner av att baksidan tar stryk när jag springer i nedförsbacke och kommer därför att lägga extra krut där. Efter lite googlande och lite dialoger med en god vän som är PT har jag även kommit fram till att mina problem med hälen bör kunna avhjälpas genom att träna vaderna samt stretcha hela baksidan ordentligt.

Dagens träning

Utfall med hantlar

Upphopp med hantlar
Detta var en ny övning jag aldrig kört förut. Med en hantel i vardera handen börjar jag med den utgångspositionen ni ser på bilden nedan. Därefter fjädrar jag till och hoppar med fokus på att belasta vaderna. Jag landar sedan på tårna och belastar vaderna även för att ta emot mig. Detta var en kul övning som gick att göra intensiv och det kändes att den verkligen tog ordentligt. Det brände verkligen skönt när man närmade sig 8st.


Knäböj


Liggande lårcurl - för att verkligen koncentrera belastningen på baksida lår
Benspark
Tåhävningar på stepbräda med skivstång - För att klämma det sista ur vaderna

Avslutningsvis blev det ett tungt magpass och stretching och en stor portion Spagetti och Köttfärssås.

Strategi
Jag funderar på att köra 3-4st benpass innan Lidingö med c:a 2veckors mellanrum för att ge benmusklerna extra hjälp att klara belastningen. Några invändningar? kommentera gärna

Dagens pass kändes riktigt skönt och jag längtar redan efter morgondagens pass trots att jag behöver gå upp extra tidigt.

God natt!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar