måndag 15 augusti 2011

Träningsprogram V.33

Ny vecka och jag har bestämt mig för att inte belasta hälen förrän jag känner att den är helt bra. De senaste dagarna har jag som jag nämnde tidigare fuskat lite med Voltarén och stretchat hela baksidan på benen ordentligt. Jag har även kört lite tåhävningar och använt en kylkudde för att hjälpa kroppen att hålla cirkulationen igång.

Olika former av "iskuddar" är verkligen ens bästa vän efter ett hårt träningspass. De snabbar på återhämtningen, minskar inflammationer och lindrar smärtan i överbelastade muskler.


Veckans träning
För att inte belasta hälen men ändå hjälpa kroppen att förbereda sig inför kommande tävlingar har jag den här veckan gjort ett upplägg med alternativ träning som skall kompensera för den uteblivna löpningen.

Måndag - Gymträning ben (Pulsträning på gymmet med fokus på att stärka benmusklerna)
Tisdag - Vila
Onsdag - Backträning MTB
Torsdag - Gymträning (Rygg, Biceps - Pulsträning)
Fredag - Gymträning (Bröst, Triceps, Axlar - Pulsträning)
Lördag - Långpass (Maskiner på gymmet Rodd, Cykel, Crosstrainer - ca 70% av maxpuls)
Söndag - Vila

Det kommer att bli en mycket intressant vecka då det är mycket nytt för mig. När det gäller pulsträningen på gymmet så har jag bara snabbt blivit tipsad om det av en kompis och har inte helt klart för mig hur upplägget skall vara. Jag satsar på att inte vila mer när kroppen ha kommit ner i 65% av maxpuls för at på det sättet få till en intervall-effekt för hjärtat.

Likadant så har jag aldrig kört långpass på maskiner förut. Jag tycker att det är mycket roligare att vara ute och röra på mig än att sitta inne om jag inte måste. Dock skall det bli en intressant erfarenhet som jag kan ta med mig inför vinterns träning.


Dagens träningspass
Sådär, då var man hemkommen från träningen och har testat att köra pulsträning på gymmet. Det var betydligt knepigare än jag trodde. På vissa av övningarna gick inte pulsen upp mer än till 65%-70% vilket gjorde att jag avslutade settet på den nivån jag egentligen skulle börja igen. Utmaning nummer 2 var att när jag väl kom upp i högre puls så var jag nere i 65% redan efter 10-12sekunder vilket gjorde vilan extremt kort. Jag vet inte riktigt vilken effekt det får att träna på det här viset men jag kan lova att det höga tempot utan någon vila mellan setten blev en riktigt tuff genomkörare. Jag skal dock fördjupa mig lite mer inom detta och hitta en modell som fungerar bättre. Men det var hursomhelst ett enormt skönt pass. Jag passade på att mosa på vadmusklerna lite extra då detta är något som många tipsar om för att bli bra i hälen.

Om någon sitter på lite bra kunskap om pulsträning på gymmet får ni gärna höra av er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar