torsdag 11 augusti 2011

(O)frivillig vilodag

Laddad klädd och klar!!! Råkar nämna att hälen bråkar och intelligensen tar helt plötsligt kommandot. (Den hör gången hade intelligensen klätt ut sig till Lena)

Lena -Förstår du inte att du måste vila. Kroppen läker inte när du belastar den tungt hela tiden.
Jag -Men jag ska ju inte träna foten...
Lena -Var inte så korkad, du vet mycket väl att det inte bara handlar om att låta musklerna vila. Nervsystemet, immunförsvaret, leder mm måste få chansen att återhämta dig fullt ut om kroppen ska kunna hantera en skada.


Det är klart hon har rätt. Ibland blir det lite för roligt att träna och det är då risken är stor att man kör för hårt och förstör någonting.




I sommar har jag lyssnat på en podcast som Runners World lade ut där de följde Rune Larsson (Sveriges mest meriterade Ultra-löpare). Han springer otroliga distanser och i sommar sprang han från Portugal hem till Sverige. Det blev distanser på mellan 4-7 mil per dag. Han har inte varit skadad under sin karriär . Rune själv tror att det beror på hans inställning till idrotten. Han springer för att det är kul och känner han av minsta lilla början på smärta så vilar han bort den direkt.

Så nu blir det vila
Jag vilar idag och imorgon, beroende på hur det känns så kan det bli ett gympass eller lättare cykelpass i helgen. Nästa vecka är min plan att träna alternativ träning till löpningen så att foten får fortsätta vila från de stötar och den belastning som löpning för med sig.

Låter som ett framgångsrecept

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar