måndag 8 augusti 2011

Träningsprogram V.32

Då var det dags igen
Den här veckan har jag planerat in mer vila i början av veckan och klämmer sedan i ordentligt mot veckoslutet. Totalt kommer jag att avverka 6st träningspass där jag lägger tonvikten på löpning igen men får ändå in lite gymträning och ett konditionsförbättrande och mjölksyraproducerande backpass på MTB.





Den här veckans plan
Måndag - Vila
Tisdag - Backträning och fartlek på Ursvik Extreme (15km)
Onsdag - Vila
Torsdag - 

Morgon: Gymträning (Bröst, Triceps, Axlar)
Kväll: MTB Backträning (Huvudsta Strand eller Hammarbybacken)
Fredag - Gymträning (Rygg och Mage)
Lördag - Tvåtusingar (4x2km uppjogg, nedjogg 2min vila mellan intervall)
Söndag - Långpass (Lungt pass 20-25km)





Målet med veckans träning
Den här veckan börjar med tisdagens terrängpass ihop med Lena, Lena och Tobias (besök dem gärna). Det här passet ser jag verkligen fram emot. Det ska bli kanonkul att springa med det här gänget. Fokus med det här passet är att ha riktigt kul och variera backträning med fartlek och bara riktigt kul umgänge med goda vänner.


Gymträningen kommer jag att köra som pulsträning där jag inte kommer att låta pulsen gå under 65% av maxpuls under övningarna och 2min vila mellan övningarna. Styrketräning ger bäst resultat när musklerna inte vänjer sig vid belastningen och variation är avgörande för resultaten. Genom att köra pulsträning på gymmet så hoppas jag på att chocka kroppen den här veckan.


När jag väl sätter mig på cykeln på torsdag handlar det om att trampa backe så att mjölksyran sprutar ur öronen. Genom att ligga och jobba runt mjölksyra tröskeln så lär man kroppen hantera syran och jag får lättare att jobba långa perioder på hög belastning. När jag cyklar i backe är det omöjligt att hålla pulsen i schack och den rusar omgående i höjden utan att jag ligger och belastar benen med samma typ av slitage som de får under veckans alla löppass.


När helgen sedan kommer så ska jag slipa extra på formen genom att köra långa intervaller på 2km i stöten i 4:30 tempo. Och sedan avsluta med ett lungt långpass på söndag. 


Tuff vecka
Den här veckan kommer att belasta kroppen hårt och jag kommer att ge kroppen en hel del vila och bra mat för att skapa rätt förutsättningar. Minst 7timmar sömn per natt och riktigt bra mat ska lägga grunden till en bra träningsvecka. För att förenkla har vi planerat både lax, fina kycklingrecept och vitlöksköttbullar på veckans matsedel. Jag kommer även att dryga ut kalorimängden med proteintillskott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar