onsdag 18 april 2012

Riktigt tungt pass

Dagens långpass blev mycket tyngre än jag hade förväntat mig. Upplägget var 30min under 5tempo. 60min nedvarvning i zon 2 och därpå ytterliggare 40min under 5tempo.

Redan första delen av passet kändes tung och pulsen lade sig över 90% hela sträckan. Jag vet inte varför. Det kan bero på att jag varit sjuk och att kroppen inte riktigt har återhämtat sig. Det kan bero på att jag passade på att träna in lite ny löpteknik vilket verkligen kändes i vissa muskler som inte är vana att jobba. Eller så är det helt enkelt kroppens protest mot att sticka ut hårt med både tisdagens grymt tunga styrkepass och måndagens tuffa intervaller i benen.

40min har gått och nu ska det varvas ner under 60min. Kroppen vägrar få ner pulsen. Även småjoggandes så hamnar pulsen runt 70% och jag får gå i uppförsbackarna för att inte pulsen ska rusa.

Efter ett varv runt söder är jag tillbaka på Kungsholmen och Norr Mälarstrand. Klockan piper och det är dags för sista rycket. Planen är 40 min under 5-tempo men jag är riktigt trött. Benen känns tunga och energin är i botten. Efter 30min ger jag mig och då har snitttiden hamnat på 5.30. Inte min dag idag. Men träningen blev av och det är ändå det viktigaste.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar