söndag 1 april 2012

4:e veckan avklarad

Den här veckan gick inte helt enligt planen. Dock var det ett aktivt val att inte genomföra alla pass. Lusten att springa fanns definitivt, tiden var avsatt men jag bestämde mig helt enkelt för att vila lite extra så att kroppen inte drar på sig en skada.

Just nu flyter allting extremt bra och jag vet av erfarenhet att det är då man måste se upp. När man ökar tempot och distanserna för mycket blir risken för skador extremt mycket större och det vill jag definitivt inte riskera nu.


Jag beslutade mig för att hoppa över veckans backpass och hade nog tänkt att även vila mig förbi det lugna långpasset som var planerat idag. Dock fanns det lite för mycket spring i benen för att stå över så jag gav mig ut ändå.


Mössa och vantar på



Snön yrde och det blåste riktigt kalla vindar. Inte minst när jag skulle ta mig över Tranebergsbron. Tanken med ett lugnt zon 2 pass (60%-70% av maxpuls) är att vänja benen vid fler mil utan att pulsen går upp för högt. Detta tränar i sin tur upp kroppens förmåga att använda fett som energikälla vilket hjälper mig att spara på kolhydrat depåerna när det väl är dags för långlopp.

Kalla vindar på Tranebergsbron

Nysnö på västen trodde jag inte att jag skulle få se mer den här våren


Att ta en tur runt Ulvsundasjön är alltid en fröjd med mycket fina miljöer att springa i och ganska varierat underlag. Det här är lite av en favoritrunda.




 Efter ungefär halva passet gav både snön och vindarna upp och andra halvan av rundan blev nästan oförskämt bekväm.

Blickar hem mot Kungsholmen





De fyra första veckorna på Maratonprogrammet

Det känns riktigt bra såhär långt. Den här veckan höll jag ner distansen lite men annars så har jag hittills fixat mellan 3-4mil per vecka under starten av programmet. Detta kommer att öka och jag siktar på att lägga mig mellan 4-6mil per vecka under en period nu för att verkligen känna mig redo.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar