onsdag 16 maj 2012

Intervaller och godis - Eller inte godis

Vad är det som är fel? Det känns som att det inte går fort alls, strax över 5-tempo typ och ändå så är det riktigt jobbigt. Så började tankarna vandra under gårdagens intervallpass.

5minuters intervaller i högt tempo stod på schemat och då är det självklart en liten utmaning när redan första intervallen kändes trög. Pulsen skulle ligga i zon 4 vilket borde ge ett tempo på runt 4.30-4.45 per kilometer.

Första intervallen började på Västerbron sedan fortsatte jag utmed Söder Mälarstrand, vidare genom Gamla Stan och avslutade med de sista utmed Kungsholms strand på Kungsholmens norra sida.

 



Kände mig trött och var inte riktigt sugen på att kolla tempot så döm om en positiv förvåning när det visar sig att intervallerna hade gått runt 4.20 tempo och varje intervall hade varit på dryga kilometern. Plötsligt kändes kroppen riktigt bra och nedvarvningsjoggen avverkades med ett leende på läpparna. Nice






Känsla av fredagsmys
Idag är det verkligen lite fredagskänsla. Ledig dag imorgon och jag känner mig lite sugen på att unna mig något sött. Jag har två problem...

1. Jag ÄLSKAR smågodis
2. Eftersom jag tränar så pass mycket kan jag äta hur mycket jag vill utan att jag lägger på mig

Det kan ju kännas som ett riktigt I-landsproblem att kunna äta godis utan att bekymra sig om vikten. Men tänk om inte vikten är så viktig då (gubbskämts varning). Vad är kontentan av att trycka i sig en massa tomma kalorier i form av socker i geleform? Det är ju bara att inse att man inte bygger en bra hälsa på det viset. Man skulle egentligen kunna ha viktökning som en bra varningsklocka som säger "Du äter inte bra nog!". Då är det ju igen höjdare att sätta den ur spel genom att träna och sedan utnyttja detta för att trycka i sig skit.

Jag säger absolut inte att jag inte ska unna mig godis och sötsaker. Men det är nog inte fel att hoppa över det lite oftare. Jag börjar med att hoppa över det ikväll. Nästa steg blir kanske att hoppa över det varannan gång? Vad sägs om att unna sig lite godis 2 helger i månaden eller en.

Kan man kompensera sitt lilla sug med något nyttigt?

Härligt härligt men....


Tål att funderas på.

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar