söndag 13 maj 2012

Lugnt långpass - 3timmar i Zon 2

Solen strålar och det är helt perfekt temperatur. Att gå upp klockan sju en söndag känns inte helt rätt men vad gör man inte. Att köra långpass tar sin tid och det är skönt att kunna göra dem utan att hela dagen är borta. Den här eftermiddagen kommer att tillbringas ute i skärgården för att kolla in vår nya båtplats så då är det förmiddagen som gäller om jag vill springa.

På programmet idag står det 3timmar löpning i zon 2. Syftet är att vänja kroppen att jobba med fett som en stor energikälla och att stärka leder, ligament mm.

Johan möter upp utanför mig och vi drar iväg mot söder. Västerbron i morgonsolen är helt fantastisk.




Vi fortsätter efter vattnet på söder för att runda Årstaviken. Jag har aldrig sprungit på Årstasidan förut och blir positivt överraskad. Kanonmiljö med bra spår och fina vyer över vattnet.









Vinterviken


Trekanten

Båtstad Stockholm


Johan vi Essingeöarna



Vi fortsatte utmed vattnet förbi Liljeholmen och vidare mot bron över till Essingeöarna. Här har jag springit några gånger men då har jag alltid vikt av utmed Essingeleden men idag tog vi oss under broarna och fortsatte bort mot Aspudden och kom slutligen till Vinterviken. Även här var det ny mark som bröts och åter fick jag uppleva vilken superstad Stockholm är om man vill springa. Det finns verkligen hur mycket fina och löpvänliga områden som helst.



Ett riktigt skönt pass och vädret kunde som sagt inte varit bättre. Njut av vyerna.











Summering
Det har varit en riktigt bra träningsvecka med nästan 6mil löpning. Kroppen svarar bra och det känns skönt att jag har lyckats växla upp träningen till en bra nivå utan att få några känningar av skador eller förslitningar.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar