måndag 12 mars 2012

Maraton träning - Nu kör vi!!

Semestern är slut, vardagen är tillbaka och det är 13veckor kvar till Stockholm maraton. Nu är det dags att komma igång med träningen på allvar. Februari månad saknade långpass helt och hållet och jag har funderat lite på hur jag skall lägga upp träningen inför maran utan att riskera att gå ut för hårt och skada någonting. Jag har kollat lite olika program både som kompisar kör och som finns på nätet. Då kom som på beställning nya Runner's World.



Runners har ett program som börjar nu och som känns helt rätt utifrån min situation. Istället för att börja med långpassen direkt som många av de andra programmen med en måltid på 3timmar och 30 minuter gör, så bygger detta på fler antal pass men inte fullt så långa i början. Istället är det flera intervallpass varvat med lite lugnare pass för att bygga upp uthålligheten.

Första veckan klar


Vecka ett på maratonuppladdningen fick jag ihop 3,1 mil och totalt 4timmar träning.

Jag inledde med ett pass som varvade mellan pulszon 2 och 3 (60%-70% resp. 70%-80% av maxpuls) för att väcka kroppen och träna på att hålla olika pulsnivåer.

Därefter körde jag två stycken intervallpass. Onsdag morgon startade tidigt med 5st 800:ar och på lördag morgon betade jag av 1-minuts intervaller.

Veckan avslutades sedan med en timme lugn löpning i pulszon 2 för att bygga uthållighet och lära kroppen att använda fett som energikälla. Det var ett fantastiskt skönt pass. Vårsolen strålade över Stockholm och vi bara lufsade runt och njöt i fulla drag. Det är sådana här dagar som löpningen bygger beroende i hjärtat på en. Här kommer lite bilder från rundan runt Kungsholmen.








De har bara publicerat 5veckors program ännu men det som går att utläsa hittills är att söndagspassen successivt kommer att byggas på för att bli långpass.


Den här veckans pass (vecka 11)
Måndagens träning började med ett tungt bröst och axelpass på gymmet. Meningen var sedan att jag skulle köra 45min zon2 löpning men jag kände mig lite sliten och bröt efter 20min. Imorgon blir det löpfritt och ren gymträning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar