måndag 26 mars 2012

Status

Tre veckor in i maratonträningen.
Det känns att mängden håller på att skruvas upp. Trots att jag har hoppat något pass per vecka som egentligen är med i programmet så känns det av ett konstant "tryck" i benen. Det är inte riktigt träningsvärk utan det trycker liksom inifrån och ut i hela benen. På något sätt är känslan riktigt skön.

Hittills hänger kroppen men bra bortsätt att jag fick vissa känningar i hälsenefästet samt i senan under foten efter backpasset i fredags. Dock så fick jag bort det mesta under söndagens långpass så det är nog bara lite överansträngning. För säkerhetsskull ska jag köra lite extra rehab övningar för att detta inte ska förvärras.

Mängd
Jag läste nyligen en artikel om maraton träning där de menade på att många tränar för mycket långpass. Det räcker att springa runt maratonsträckan totalt per vecka och köra kvalitativa pass så är man minst lika förberedd men risken för skador minskar drastiskt.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar