onsdag 14 mars 2012

Morgonpass igen

05.45... upp och stå, på med träningskläderna. Solen är redan uppe och det ser riktigt inbjudande ut. Dock har temperaturen bara nått 0 grader så jag bestämmer mig för att köra underställ och långärmad löpartröja. Nu är det dags för intervaller.

 


Intervaller om 800m... Men va f....

10min uppvärmning är klar och klockan piper för nästa fas. Jag trycker på för att snabbt komma upp i 85%-90% av maxpuls. Klockan börjar dock pipa direkt och varna för att pulsen är för hög. En snabb blick på klockan talar om att det är 29min och 30sek kvar av denna intevall...???

 

Vad är det för fel på klockan nu då? Nåja det är väl dags att köpa en ny, den har ju ändå varit med i 5-6år. Detta blandat med mindre trevliga tankar for snabbt genom skallen. För det är klart att det är klockans fel och absolut inte den som lägger in informationen i klockan. Eller vad är det man brukar säga om programmerbar elektronik... Skit in, skit ut?

 

Nu visade det sig däremot att det inte ens var fel på den inlagda informationen utan på tröttskallen som ger sig ut på morgonrundan utan att dubbelkolla vad det är för pass som gäller.

 

Zon träning

Okej vad var nu dagens upplägg egentligen. 10min uppvärmning i pulszon 2 för att få en liten mjukstart samt skruva igång fettförbränningen. Fettförbränningsträning är extremt viktigt när man ska satsa på långdistans. Kolhydratreserven i kroppen räcker max 1-2 timmar, fettet däremot både räcker och blir över. Genom att träna kroppen på att använda fett som energikälla så kan man spara in lite på kolhydratsreserven och då blir långloppen betydligt enklare att disponera.

 

Efter uppvärmningen var det dags för 30min zon 3 löpning (70%-80% av maxpuls). Här används fortfarande mycket fett till att driva kroppen framåt men man kan ändå trycka på och få ett bättre tempo. Jag klarade idag av att ligga i 5.20 tempo per kilometer som bäst utan att pulsen gick över zon 3. Det vore riktigt nice om jag kan träna mig till 5min/km utan att gå över 80% av min maxpuls.

 

 

 

 

Avslutningsvis varvade jag ner i 10min innan passet var färdigt.

 

Styrketräning

Gårdagens pass resulterade i soffpotatisverksamhet... Men eftersom löpningen klarades av i morse så fick jag möjligheten att ge både vaderna och magmusklerna en rejäl omgång på gymmet efter jobbet.

 

Morgondagen bjuder på 800m intervaller... Undrar hur vaderna kommer att kännas....

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar