fredag 8 juni 2012

Första veckan på LCHF

Första kvällen var faktiskt en mardröm. Jag kände mig trött, orkeslös och yr. Jag kände mig t.o.m lite deprimerad och hade väldigt svårt att somna.

Därefter vände det fort. Jag har de senaste 15åren (om inte längre) haft en svacka mellan 15-18 på eftermiddagen. Jag brukar alltid känna mig trött och lite seg. Detta har irriterat mig enormt då det kan påverka jobb, träning och bilkörning väldigt negativt.

Men döm om min förvåning. Det är som bortblåst. Jag har inte haft en enda svacka på hela veckan. Energin har flödat och i tillägg har jag även sovit mycket bättre på natten.

Jag börjar tro att det här kan vara något. :-)


Vikten
Jag har faktiskt gått ner 2kg. Inte för att viktminskning är målet men förmodligen har kroppen gjort sig av med en del vätska som förut var bundet av kolhydrater.

Maten
Så sjukt mycket gott man får äta och ingen kaloribegränsning. Dock en mardröm för min sambo som just nu följer en traditionell lågkaloridiet. Det blir inte lättare för henne när jag smäller på med hamburgare (utan bröd) omeletter, grädd och bearnaisesåser och annat gott.

Jag brukar laga mycket GI mat och försöker anstränga mig så mycket det går för att få till kost med högt näringsvärde. Det smidiga nu är att jag relativt enkelt kan plocka bort de stora kolhydratkällorna ur denna och dryga ut den med lite mer protein och fett. Fortfarande behåller man nyttigheterna och maten blir faktiskt ännu godare.

Träningen
Här var jag lite skeptisk. Kommer jag verkligen att orka träna bra utan kolhydrater? Och svaret så långt är

JA!

Jag sticker t.o.m ut hakan och hävdar att jag känner mig ännu mer energisk. Efter cykelpasset häromdagen så kände jag mig inte alls så låg som jag brukar känna mig efter längre pass och även styrketräningen och löpningen svarar bra. Det är fortfarande lite tidigt att uttala sig fullt ut men jag skall fortsätta att prova mig fram och jämföra resultat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar