onsdag 14 september 2011

Ett av de sista löppassen

Det närmar sig...

Idag fick jag hälsodeklarationen till Lidingöloppet och det börjar verkligen dra ihop sig. Förra året trodde jag att det skulle vara en enkel match att ta sig under 3timmar och fick verkligen smaka på bitterheten när kroppen inte alls höll för den enorma påfrestningen som höjdskillanderna utsätter den för.

Back och intervallträning
Inför årets upplaga har jag verkligen gått in för att förbereda kroppen maximalt. Jag har kört en hel del backträning och kombinerat det med både långa och korta intervaller. Utöver det så har kroppen fått 60mil total löpning under året (och då var det obefintligt i januari och februari). Innan Lidingö förra året så blev det endast 37mil så det är nästan en fördubblad löpmängd.

Jag har även tränat mycket core-träning så att jag inte skall tappa hållningen och riskera en försämrad löpteknik för att inte mag eller ryggmusklerna orkar hålla i nog länge.

Kort och gott så känner jag mig enormt mycket mer förberedd inför årets satsning och jag ser inte 3timmars gränsen som en svår utmaning.

Mål
Målet med årets Lidingölopp är att klara det på 2tim och 50min. Det ger en snitthastighet på 5,40min/km eller varje mil på drygt 56min. Om jag håller mig skadefri så tror jag absolut att det kommer att fungera.



Inte mycket träning kvar
Den här morgonen började jag med ett tempopass runt Kungsholmen och benen kändes fantastiskt lätta. Det blåste rejält (Katja hade lämnat lite spår efter sig) och jag fick ta i rejält efter Norr Mälarstrand för att inte tappa fart. Hela rundan kändes bra och trots att jag höll mig på 80% av maxpuls så gick det i 5:08 tempo.



Nu kommer jag inte att köra några mer längre pass utan nöjer mig med ett intervallpass i helgen och ett benpass/corepass på gymmet i slutet av veckan. Hela nästa vecka kommer jag att vila och äta så att jag verkligen bygger upp ett löparsug inför loppet nästa helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar