torsdag 1 september 2011

Backintervaller och självdisciplin

Gårdagens pass blev i risigaste laget. Lite morgonseghet resulterade i för kort tid att genomföra det planerade passet och det blev endast ett bröstpass och lite vadträning. Dock satt bröstpasset väldigt fint och den träning som blir av är ju alltid den bästa träningen så jag kände mig ändå nöjd efteråt.

Mot Huvudsta Strand med min vänsterfot
Det är en helt otrolig känsla. Det känns som att mina problem med foten har varat under en evighet. Egentligen har det bara gått tre veckor men det finns alltid en liten oro att det skall vara något allvarligt som tar lång tid att rehabilitera. Nu känns det fantastiskt igen och jag ser fram emot kvalitativ träning inför Lidingöloppet den 27:e.

En lugn jogg i 6.10 tempo inleder dagens träningsrunda och efter 12 minuter var jag framme vid första backen. Upp upp upp i 4.58tempo, sedan släppa på nedför och låta tyngdlagen hjälpa mig med farten. Första backen avklarad, upp med tempot och avverka transportsträckan till nästa backe i 4.32 tempo. Det är viktigt att lära kroppen att hålla ett högt tempo så att jag inte hamnar i "bekvämlighetstempo". Ny backe, upp upp upp 4.51 tempo och pulsen skenar. Jag fortsätter på det här sättet och efter sista backen innan "mördarbacken" upp mot Jungfrudansen har jag avverkat 105höjdmeter.




Mycket lyckat pass, bara att ösa och det gick lätt så lätt. Det är en otrolig känsla att träna när allt bara flyter. Det ska ju inte kännas skönt att tvinga sig själv att klättra backe på backe i ett tempo som är snabbare än 5min/km men ibland så fungerar kroppen så otroligt bra. Vilken maskin vi har blivit utrustade med.



Efter att ha tagit alla backarna från Pampas till "Mördarbacken" både fram och tillbaka så visar klockan 270höjdmeter och det är dags att vända hemåt. Lägger mig i ett behagligt 5min tempo och börjar tugga asfalt.

Sammanfattning
Ett kanonpass 12km i 5,24 tempo och 270höjdmeter avklarade. Akta dig Lidingö...



Förberedelser
Imorgon är det morgonträning på gymmet. Jag får ofta höra "Gud vad duktig du är som tränar så ofta på morgonen".

Nej jag är inte duktig, jag är egentligen morgontrött och vill helst bara dra täcket över huvudet när klockan ringer på morgonen. Det hela handlar om förberedelser och självdisciplin.

Förbered dig noga

1. Plocka fram träningskläderna på kvällen. (Du orkar inte leta på morgonen)
2. Packa väskan med ditt ombyte och handduk
3. Gå och lägg dig i tid

Det är den enkla biten...

Packa väskan kvällen innan...


Självdisciplin
Jag ska inte säga att jag har dålig självdisciplin men absolut så pratar ju den lilla rösten med mig och vill att jag ska komma på en ursäkt till att inte ge mig iväg. Jag har dock hittat världens bästa verktyg för självdisciplin. Den här bloggen, jag kan ju inte skriva att jag skall träna och sedan strunta i det. Upp och hoppa och kör på, om frågan kommer "Hur gick det med träningen?" så kan jag inte ljuga. Så det finns inget alternativ... Gymmet imorgon kl 7

God Natt!!

2 kommentarer:

  1. Lidingön är den 24:e Mange :-)
    MVH Petter

    SvaraRadera
  2. Helt rätt :-) försöker bara minska antalet motståndare... :-)

    SvaraRadera