torsdag 29 december 2011

Långlopp och diet

Nu börjar det dra ihop sig. Endast 6-veckor kvar till Thailand och nu börjar det bli dags att sparka fram lite beachform ur kroppen. Jag kommer under de kommande 6-veckorna att dra ner lite grann på kolhydraterna och öka mängden protein i maten. Jag har även dragit ned det totala kaloriintaget till c:a 1800kcal netto per dag för att trycka bort lite av det jag har lagt på mig under höstens uppbyggnadsfas.

Jag väger runt 77kg och har tänkt att jag skall plocka bort 3kg fett och vatten för att komma i bra form inför Thailand.

Det är i sådana här lägen man förstår vilken effekt träningen har och hur mycket mer man faktiskt kan äta om man bara ser till att röra på sig. 1800kcal är i minsta laget för att jag skall känna mig mätt och belåten. Dock kan jag enkelt se till att jag får äta lite mer genom att avverka ett träningspass.

Dagens träning och effekten av den
Idag blev det ett långpass runt Söder och Kungsholmen. Distansen blev nästan 1,7mil och det förbrukar c:a 1200 kalorier. Genom att även mata in träningen i kostdagboken så ser jag direkt effekten och det är bara att belöna sig med mer mat.

Dagens kalorintag - 215kcal kvar att äta

Ett långpass senare så har jag helt plötsligt 1477kcal kvar att äta. 
Nu kan jag med gott samvete äta en rejäl portion sesamkryddad lövbiff med ris och jag kommer ändå få ett fint kaloriunderskott som hjälper mig att nå mitt mål.

Löprundan då, en riktigt angenäm löprunda trots att snålblåst och regn. Jag hade för första gången en ljudbok i lurarna när jag körde långpass. Jag var lite skeptisk till att börja med, men kom efter ett tag in i det och tiden och kilometrarna bara flöt iväg. Detta kommer jag att göra fler gånger.


Hmm som magen ser ut på den här bilden så är det nog betydligt mer en 3kg som skall bort...


Hammarbysjöstad i regnet 


Från Söders höjder

En riktig favoriträtt - Sesamkryddad lövbiff med selleri



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar