måndag 2 januari 2012

Årets första pass.... och kaffe??

Årets första träningstillfälle bestod av ett tungt benpass med fokus på framsida lår och vader. Jag märker av att detta är bra förutsättningar för att minska risken att skadas under löppassen.

Kaffe
Jag älskar kaffe och dricker gärna mellan 5-10 koppar per dag. Det kan inte vara bra, eller?

Det är faktiskt så att allt fler studier visar att kaffe inte är onyttigt. Det är t.o.m nyttigt... ja vissa studier visar faktiskt att det är en riktig superdryck.



American Association for Cancer Research hade nyligen en konferens där en undersökning publicerades som påvisade ett kaffe minskar risken för hudcancer. Män som dricker mer en tre koppar kaffe per dag minskade risken för hudcancer med 9%. De som drack mest kaffe i studien minskade risken med hela 13%. På kvinnor var effekten ännu större.

Andra fördelar med kaffe

  • Minskad risk för prostata cancer
  • Ökad kognitiv förmåga
  • Bättre koncentrationsförmåga
  • Minskade risk för Alzheimers
  • Minskad risk för Parkinson
  • Minskad risk för typ 2 diabetes
  • Förbättrad prestationsförmåga i uthållighets och styrkesporter


Risken då?

  • Stora mängder kan irritera magen
  • Sömnen kan påverkas negativt
  • Du kan få abstines besvär om du har vant dig vid kaffe och inte dricker

De nackdelarna kan jag definitivt leva med. Jag kommer att unna mig en extra kopp kaffe imorgon.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar