söndag 1 januari 2012

Mitt träningsår 2011

Ytterligare ett år har passerat och jag har nu följt upp min träning med den här bloggen under drygt 6månader. Att föra en träningsdagbok online på det här viset kan jag rekommendera de flesta. Förutom att du får de vanliga fördelarna med en träningsdagbok så får du även en rejäl press på dig att verkligen leverera när du vet att hundratals människor går in och läser om dina resultat.

Träningsåret 2011 har haft både med och motgång. Såhär i efterhand så vill jag påstå att det var mest medgång.

Klassikern
Det var inte kul att behöva hoppa av Vasaloppet och klassiker utmaningen, men med tanke på att det i samma veva blev en flytt till Stockholm och ganska rörigt i livet på grund av detta så var det ändå rätt beslut. Det medförde även att jag varken satsade på cyklingen eller simningen och därmed hoppade över även de andra klassiker momenten. Men En Svensk Klassiker finns kvar och det kommer att komma nya möjligheter att ge den en riktig chans. Nu kommer jag dock att fortsätta med siktet inställt på Ironman 2013 och lägga all min fokus på denna.

Styrketräningen
Jag har under året verkligen fått upp ögonen för styrketräningen igen och har jobbat väldigt mycket med att träna bort mina svagheter. Jag har fått upp en kärlek för core träning då jag har märkt hur mycket bättre annan träning fungerar när ryggen och magen har ordentligt med kraft och uthållighet. Resultaten har inte uteblivit och jag kommer att fortsätta på det här spåret under 2012, och självklart jobba på att utveckla min styrketräning ytterligare.



Löpningen
Löpningen har verkligen nått nya höjder under året. Trots vissa motgångar när jag under en längre period drog på mig lite problem med hälen så har jag verkligen fått resultat av min träning. Jag har blivit snabbare på kortare sträckor, byggt upp en helt annan slitstyrka än vad jag hade under 2010 och framförallt förbättrat både konditionen och uthålligheten vilket inte minst visade sig på årets upplaga av Lidingöloppet som jag var grymt nöjd med. Under 2012 väntar nu minst två stycken Marathon så nu kommer gränserna att tänjas ytterligare.



Simningen
En mörk kväll i November letade vi oss ut till Mörbybadet för att påbörja en kurs i crawl. Detta var ingenting som jag hade medfött och simningen är något jag kommer att behöva lägga mycket tid på under 2012 för att lära mig behärska. De framsteg som gjorts under 2011 är att jag har fått en förståelse för grunderna i crawl samt att jag har börjat lära mig andningstekniken som skall användas.





Cyklingen
Den cykling som blivit av under 2011 har jag mest använt som en komplement till löpningen. Detta kommer det att bli ändring på under 2012 och jag kommer nu även att investera i en racer för att verkligen börja bränna av landsvägs mil. Dock blev det en hel del roliga och minnesvärda turer under sommaren där framförallt långturen på Ekerö och MTB-banan i Ursvik finns kvar som tydliga minnesbilder.



Summering
Totalt blev det 86,8mil löpning vilket inte riktigt tog mig till det uppsatta målet på 100mil. Det får bli en ny utmaning under 2012. Jag tillbringade 160timmar totalt på träning vilket ger ett snitt på 25min om dagen. Detta ser jag som klart godkänt, särskilt med tanke på att Januari och Februari innehöll väldigt lite träning. Ser jag nu till att jag får till en jämn träning under 2012 så skall de här siffrorna kunna bli något högre.

De viktigaste reflektionerna jag gör efter 2011 är att träningen har varit av väldigt bra kvalitet och jag har trots den stora träningsmängden hållit mig i stort skadefri. Detta blir det övergripande målet med träningen under 2012. Bra kvalitet och skadeförebyggande träning kommer att lägga grunden inför Ironman 2013.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar