lördag 22 oktober 2011

Farligt att träna?

Jag får ofta höra att jag ska ta det lugnt med träningen så att jag inte blir sjuk eller skadad. Däremot är det ingen som varnar mig för att äta dålig mat eller dricka alkohol. Jag tycker att det är ganska fascinerande hur vi människor väljer att blunda för utvalda saker utifrån vad som passar oss.

Det är en sak att låta bekvämligheten få oss att blunda för vissa saker för att det är gott eller bekvämt. Men  det jag inte förstår är varför människor som en följd av detta väljer att skapa fel av något vi innerst inne vet är bra för oss bara för att vi inte orkar ta tag i det.

Träning på elitnivå kan slita...
Självklart finns det nivåer inom träningen som blir så pass tuffa att det faktiskt blir en belastning men det är ingenting som vi amatöridrottare behöver oroa oss för att drabbas av. Däremot så har faktiskt en ny  studie gjord på Karolinska påvisat att du med gott samvete kan träna upp emot 7timmar per vecka och på det viset stärka ditt immunförsvar. 

Recept för bra immunförsvar

1. c:a 7 timmars träning per vecka


2. Ät mer frukt och grönsaker (ingen raketforskning här inte)


3. Sov 7 timmar per natt


Så m.a.o. låt inte soffpotatisar skrämma er. Er träning kommer inte att ta livet av er... 

1 kommentar:

  1. Nu har jag läst lite av din blogg igen. Jag blir imponerad av din kunskap om motion,kost och hälsa.De läckra matbilderna du visar, gör att det vattnas i munnen!
    Heja på Magnus och Lena, ni är verkligen "super-duper" duktiga!
    Tror att jag missat något i livet, när jag hör och ser på er.Varför har inte jag haft er energi och lust att ta hand om min kropp, som ni gör??? Men jag gläds med er! kram, mor!

    SvaraRadera