tisdag 25 oktober 2011

Grundläggande benstyrka

Benpass idag igen. Du vet att du har kört på ordentligt när du har svårt att ta trappan ner från gymmet.
Jag kommer att köra mycket grundläggande benträning under vintern för att skapa bra förutsättningar inför nästa sommars löputmaningar.

Styrketräning lägger grunden
Jag tror mycket på att ha traditionell styrketräning som en grund till övrig träning. Och det finns en hel del studier som påvisar att det är bra. Senast nu läste jag om en studie gjord på cyklister som förbättrade sin form med hela 7% redan efter 12veckors benträning. Framförallt knäböj ska vara bra när det gäller att bygga upp styrkan inför cykling.

Jag kommer därför att prova mig fram en hel del under vintern med både tunga övningar för att bygga muskelmassa och kombinera detta med perioder med fler repetitioner och lite lägre belastning för att bygga uthållighet och hjälpa kroppen att vänja sig vid belastningen.

Färdigtränad för dagen

Snooza
Just det ja... jag skulle ju sluta snooza då det enligt studier förstör sömnen.... Jag råkade snooza inte en, men två gånger imorse...

Jaja.. På det igen!


2 kommentarer:

  1. Idag var första gången denna veckan som jag lyckades att inte snooza

    SvaraRadera
  2. Snyggt, det är svårare än man kan tro. Jag känner suget varje morgon. Ligger sedan och frågar mig själv om det verkligen är nyttigt att bråka med sig själv. :-)

    SvaraRadera