onsdag 27 juli 2011

Banträning - Tusingar

Intervaller ett måste för utveckling?
Jag tror iallafall att det är en av de mest effektiva sätten att få upp flåset och ligger fint i träningsprogrammet nu inför Lindingöloppet och Bellmanstafetten. Men intervaller är intervaller och jag tror det är få som kan säga att det är skönt att träna mitt i ett intervallpass. Däremot är det en enormt skön känsla efteråt när man har pressat sig till det yttersta och får sätta sig ner i gräset och pusta ut.

Runners World har ett träningsprogram inför Lidingöloppet och för de som tränar för att klara loppet på 2tim och 38min ligger det med intervaller iform av 6st "tusingar" en gång i veckan. Det innebär 1km i högt tempo (5% snabbare än du har klarat på milen) och 90sek vila mellan varje. Det blir alltså totalt 6km i högt tempo vilket som jag nämnt tidigare även borde sitta fint inför Bellman som är 5km.

Stadshagens IP
Vi började en lugn jogg till Stadshagens IP och jag hade en lite oro i magen att problemen med hälen som uppstod efter fredagens långpass skulle kännas värre. Jag har fortfarande lite känning men det går över så fort jag går på foten så jag gick in i det med tron att allt skulle fungera.



Vi har aldrig sprungit på Stadshagens IP förut och döm om min förvåning när det visar sig att det inte finns någon löparbana?? Utan endast en hundrameters bana!



Nåväl 5ggr tur och retur och tusingen är fixad bara att sätta igång.

Mental svacka
Att springa fram och tillbaka på en 100meters bana kan kännas riktigt jobbigt mentalt, det händer ju liksom ingenting. Målet var att springa intervallerna strax under 4:30tempo per tusing. Första intervallen gick som en dans och den tickade in på 4:01tempo dock sprang vi lite för långt så första tusingen blev 1,2km. Nåväl....

Trött gubbe som behöver träna upp det mentala :-)


Resterande intervaller tappade vi lite fart och låg och snittade runt 4:15 vilken jag ändå är riktigt nöjd med. Inför den sjätte och sista började hjärnan fyllas med ursäkter och jag fick för mig att jag har varit duktig nog och det räcker med 5st... Som tur var så var Lena med och talade om för mig att hon skulle spöa mig på den sista... Accepteras inte upp och iväg... Den där tävlingsdjävulen som sitter innanför pannbenet kommer att bli min död en vacker dag... :-) Tack Lena!

Lena på väg att vända

Lite stretching är aldrig fel


Efter en lugn avslutande jogg hem så var det dags att börja fylla energidepåerna igen och det blev en proteinshake med lite ägg och återhämtningspulver blandat med mjölk. Det gäller ju att fylla på med snabba kolhydrater och protein inom 20min efter avslutat träningspass för att återhämtningen skall vara maximal och då är den typen av dryck enormt praktisk.

Summering
Jag är väldigt nöjd med dagens träningspass och det bådar gott att jag kan ligga och köra intervallerna runt 4:15 tempo. Jag har som mål att springa milen under 40min nästa år så att träna upp mig med 1km intervaller tills jag kan göra 10st på 4min/st känns som en bra morot. Om inte annat får jag ta med Lena som hare så att inte det mentala sviker.

Och hälen då?
Jodå, den ligger på iskudde nu och känns riktigt bra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar