onsdag 20 juli 2011

Jakt på höjdmeter

Begav mig i makligt tempo ner mot Pampas och fortsatte utefter Huvudsta Strand. ungefär 3km hemifrån går det några fina backar från stranden upp mot Jungfrudansen. Här finns det möjlighet att plocka lite höjdmeter.




Varför denna jakt på höjdmeter?
Den stora utmaningen för mig på Lidingöloppet förra året var att musklerna inte pallade den enorma belastningen den kuperade banan skapar. Jag fick fruktansvärt ont i knäna och fick gå stora delar av sista milen. Lidingöloppet hade förra året en stigning på 421höjdmeter och det gick 432höjmeter utför detta skapar en belastning som jag nu kommer att göra allt för att komma förbered inför.

Dagens träningspass inriktades av den här anledningen på backträning, både uppför och utför. Jag lyckades idag att samla ihop 161höjdmeter uppför och 176höjdmeter utför. Detta under ett löppass som blev 10km. Det var riktigt jobbigt och en av backarna upp mot Junfrudansen är en riktig mördarbacke. Det kändes ordentligt när jag närmade mig toppen och pulsen låg på 96% av max.


Halvvägs uppför "Mördarbacken"




 Med tanke på att Bellman Stafetten närmar sig med stormsteg så hade jag även planerat att avsluta med ett tempopass på 3km. Mitt mål var att springa dessa med en snitthastighet på 4:30/km men det blev riktigt tungt i slutet och klockan slutade på 4:44/km. Men då vet jag ju vad jag ska träna på och detta kan vara en bra måttstock att mäta mig efter. Om jag klarar att springa 3km i 4:30 tempo eller snabbare så tror jag att jag är förberedd att springa hela stafetten under 4:30 tempo med pigga ben.

Backträning och tempopass är en riktig energidrenering och det var otroligt skönt att kunna laga lite ordentlig mat efter att ha ätit restaurangmat i två veckor. På menyn idag blev det stek lax med pasta som jag fräste i vitlök, peppar (spansk), citron och sambal oelek. Till detta åt vi Babyspenat som både är nyttigt och får tallriken att se lite trevligare ut. Detta är en riktigt nyttig rätt med bra fetter och vettig balans på de övriga näringsämnena. Jag återkommer senare med en liten receptsamling på bra träningsmat och självfallet kommer den här rätten att få en hedersplats.





Träningssummering


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar