måndag 25 juli 2011

Träningsprogram v.30

Ny träningsvecka
Jag kommer att fortsätta med mycket pulshöjande träning under veckan och komplettera den med styrketräning. Om jag känner att kroppen är med mig kan det även bli aktuellt med ett snabbare distanspass men jag vill vara säker på att inflammationen i vänster häl är helt bra först.

När det gäller styrketräningen kommer jag att ta med Core på båda veckans pass då jag känner att den träningen verkligen hjälper mig med hållningen och stabiliteten på löppassen. Pga mycket tung och intensiv löpträning lägger jag inte någon tid på rena styrkepass för benen. Rätt eller fel, vad tror ni om det resonemanget?

Veckans träningsupplägg
Måndag - Vila (resdag)
Tisdag - Styrketräning (Bröst, Triceps, Core)
Onsdag - Intervaller (tusingar)
Torsdag - Styrketräning (Rygg, Biceps, Core)
Fredag - Backträning (170+ höjdmeter)
Lördag - Vila
Söndag - Långpass (troligtvis Ursvik eller annat kuperat spår)




2 kommentarer:

  1. Köper resonemanget men....

    Det finns ingen större anledning för dig att ha benpass på gymmet en gång i veckan. Då och då kan det vara sunt att pressa enskild muskel till det yttersta så som bakskida lår, framsida lår och vader. Det ger primärt större syretillförsel till muskeln via blodet än om muskeln skulle vara en del av ett intervall pass.

    Vid löpning vilken muskel kastar in handduken först i form av kramp eller mjölksyra? Kör några fokuserade reps på den muskeln nån gång då och då på gymmet.

    SvaraRadera
  2. Jättebra feedback.

    Jag känner framförallt att nedre baksidan av låret tar emot när jag kör längre pass. Jag skall ge den några omgångar under augusti och se om det gör någon skillnad.

    Tack för tipset!

    SvaraRadera